04 De huushollin

27 juni 2018 - Kulltorp, Zweden

Vanmorgen bij tijds opgestaan. Het was niet zonnig. Dikke wolken hingen over het meer. Natuurlijk de dagopening van de dominee en meneer pastoor overgeslagen, maar wel een vroeg rondje zwemmen. Ook al is dit geen zeewater maar een zoetwatermeer, het water is ook koud, heel koud... maar wel een bikkel...

We ruimen de boel op en als de buren nog op 1 oor liggen, sturen wij de kempert het bos uit over een ieniemienie karrenspoor. We slaan een stukje van de womo route over. En pakken verderop de draad weer op. Onderweg een prachtige jonge vos gezien die zich gelukkig bedacht en niet overstak. In Bolmen in de jachthaven kunnen we water tanken. Dat doen we dan ook. In het koffietentje nemen we een fika... dat is koffie (of in ons geval thee) met wat lekkers erbij. Het zijn uit de kluiten gewassen koekjes ofwel kleine gebakjes. Dan wijken we weer van de route af. In een groot meer ligt een eiland of eigenlijk schiereiland. Aan 1 kant ligt er een  dam en aan de andere kant vaart er een pont. Maar dan niet een pont als in Pannerden of Dieren. Nee deze afstand is veel groter. Dit veer zit ook met kabels aan beide oevers vast. Dus aan de route kan bij Kapitein Rob niks misgaan...

Aan de andere kant gaan we ff boodschappen doen. ICA is onze favoriete supermarkt want daar hebben we Wifi, kunnen we fotos en tekst uploaden... voor jullie... hihi... Gewapend met broodjes en vleeswaren komen we de ICA weer uit... We stoppen verderop bij een picknickplaats en eten de broodjes. De volgende plek zal op een camping zijn. Daar willen we 2 nachten blijven. Het is tijd voor de huusholling... en wel zonder Riek hier...

Een camping willen we. Aan een meer... check... met een wasmachine... check... met een sauna dichtbij het meer... geen check... afgebrand of zoiets... hebben wij weer. Maar wel een camping waar je niet als in een potje met pieren op elkaar gepakt staat. Heel oke met een mooi strandje en een steigertje om het water in te gaan. We installeren ons op een hoogt met uitzicht op het meer.

Bakkie koffie, zwemmen, eten. Dan maken we een begin met de huusholling. Er is een wasmachine, die heeeel veel programma's kent met evenzoveel symbolen. Volgens iemand kiezen we een kort programma. Nou is lang of kort nogal rekbaar... maar het komt zover dat ik op zoek ga naar merk en type van de wasmachine. Ik zoek een handleiding op internet en vis uit hoe ik m kan laten centrifugeren. Pffff....

Volgende ochtend al meteen de zon. Anne kookt een eitje bij de broodjes. Mmmm best lux. We draaien nog 2 wassen en ik maak een waslijn in de bosrand.

We nemen ons voor om verder ff niks te doen. Maar dan.... valt Anne's oog op een konitori en dan zijn we gauw om. We stappen op de fiets en maken toch een uitstapje... poeh het was de moeite waard. We hadden allebei een heeerlijk gebakje.

Terug in de kempert wachten andere klussen. Ff de vloer doen, kastdeurtjes afnemen, dekbedden ff buiten hangen... voor zover mogelijk bedden weer opmaken. Met dit mooie weer pakken we voor t eerst de gasbbq. Altijd weer relaxed zitten met de bbq aan. Na het eten hoort ook de afwas erbij natuurlijk. Ik ga het bijna leuk en gezellig vinden... met de mand naar de keuken en daar afwassen. Vroeger thuis was er altijd iemand die maakte dat hij wegkwam. Ik noem geen namen natuurlijk. Maar zijn voornaam begon met een H. Een bijzondere biologische klok... altijd naar de plee op het afwasmoment.

Dan gaan we nog ff zwemmen. Dwz ik zwemmen en Anne tot de enkels in het water... stoel erbij en daar zit mevrouw...

Op de camping staat nog een heel oud huis dat afgebroken gaat worden. Ik heb wat plaatjes geschoten waarop je goed kunt zien hoe dit huis was opgebouwd en waarmee. Volgens mij in ieder geval met draodneagels getimmerd.