05 Van kaarsjes en het Götakanaal

28 juni 2018 - Motala Ö, Zweden

We vertrekken vanaf onze 'rustcamping' richting noorden. Het plan is om een beetje door te kachelen. Maar onze plannen kunnen binnen een uur zomaar 3 keer veranderen.... Eerst rijden we langs een bakker die in de toerstenfolder adverteerde. Daar aangekomen kwamen we van een koude kermis thuis. De winkel zag er niet uit en wat er lag... moi... oke. Dus onderweg ontbijten... we geven niet tel veel gas en komen op een mooi plein met bomen voor een kerk. Er valt ons een zoemend geluid op en we kijken omhoog. Heel veel insecten genieten van hun lekkers in de gele bloemen van de bomen. Ze geven ook nog een Ici Paris luchtje af die bloemen... De kerk gaan we in. Hij is heel mooi van binnen. Er is een hoekje met een mooi object waar je kaarsjes kunt branden. Regelmatig (1× per jaar is ook regelmatig) doen we dat. Voor iedereen die ons dierbaar is, maar niet meer bij ons is. Nu denken we bijzonder aan de familie van Rian die verdrietig is omdat Oom Tonny zijn strijd niet heeft gewonnen. Veel sterkte allemaal!

Dan stappen we weer in de kempert en zetten koers richting Jonköping. Ik vind het fijn om een schriftelijk rapport op zak te hebben van het verlies van oa ID en rijbewijs. Dat konden we een dag of wat na de aangifte op een politieburo ophalen. Dat gaan we in Jönkoping doen. Ook makkelijk straks voor de collegas in Zevenaar die de aanvraag moeten behandelen. Een politierapport is dan wel fijn. Het gaat vlot daar.

In de stad lopen we ook nog ff rond en dat is daar best leuk. Het is een universiteitsstad met veel jongelui. En we hadden nog een klus te klaren. We kregen 500 Zweedse kronen tijdens ons huwelijksfeest. Leuk cadeau maar er zat wel een opdracht aan vast. Het biljet was niet meer geldig, zei men op de ferry al. Maar we lopen bij een bank naar binnen en die kunnen het biljet ook niet meer ruilen. Misschien bij bank huppeldepup en wij weer op pad. Ja, bingo! Hij kan het omzetten naar euros en dan krijgen we euros en kronen terug... de grote wisseltruc is gelukt! Dank nog voor het cadeautje aan de gevers.

We rijden langs het grote meer Vättern. Rijden door Gränna, wereldberoemd in Zweden van de zuurstokken. In een grijs verleden ben ik daar met Hans volgens mij ook geweest. Een campingreis toen... er is niet veel veranderd. We gaan hier niet op de camperplaatsen staan.

We komen in het stadje Vadstena terecht. Er staat een heel groot slot waar de openbare weg dwars doorheen loopt. Zelfs zo, dat als je naar het toiletgebouw van de haven gebruik wilt maken, je een behoorlijk eind moet wandelen. Wij kiezen een plek zonder stroom. Als we de kempert hebben geinstalleerd pakken we de fietsen er van af en fietsen we de stad in. Zweden moet voetballen op het WK. In cafes staat het vol met tv kijkers. We zijn er tegen het einde van de wedstrijd ook nog. Bij 1-0 voor Zweden schalmt het gejuich door de winkelstraat. Bij de 2 en layer 3-0 steeds een beetje luidruchtiger. Tegen het einde van de wedstrijd komt iemand met tig flessen champagne aanzetten. Dan blijkt ook nog dat Duitsland niet doorgaat...

Over de nacht dit keer een korte vermelding.... mug... mug... en nog eens mug.... pffff

Vanmorgen opgestaan met het plan langs het Götakanaal te fietsen. Dat hadden we in NL al bedacht. Het Götakanaal is een vaarweg van de Botnische Golf naar het Kattegat bij Göteborg. Het is als huzarenstukje gebouwd ca 1820-1830. We kiezen voor het stuk tussen Berg en Borensberg ( 23 km heen). Al meteen bij Berg zijn ze 2 boten aan het schutten. Blijft altijd leuk om te zien... en het trekt altijd volk. Tijd voor ons eerste ijsje!

We stappen op de fiets en pakken het jaagpad naast het kanaal. Op één of andere manier doet het ons Nederlands aan. Er staat een rij bomen langs. We hebben wind tegen. Alleen staan er leuke, van die donkerrode pandjes bij de sluizen en bruggen. In Borenberg zoeken we ons heil bij de 'kaffeteriet'. We laden mijn accu op zodat ik ook voor de terugweg stroom in de bike heb... en we hebben weer even wifi....om 16.3ou zetten we dit verhaal en de foto's online.... en stappen zo weer op de fiets terug naar Berg ( vast ook weer 23 km terug).... hopelijk met wind mee....

1. Hans:
    28 juni 2018
    Gränna zijn we inderdaad geweest, hebben we zelfs nog een hele tocht gefietst. Stonden we op een camping aan het water. Ik ben nu toch wel benieuwd naar die fika test aan het eind van de vakantie :-).
  2. Marjolijn:
    29 juni 2018
    Jullie hebben weer twee mooie dagen beleefd en lekker genoten, zo te lezen en te zien aan de leuke foto's. Geniet er nog maar van. Groetjes uit een warm & ☀️nig Elst. 🙋‍♀️
  3. Ma:
    29 juni 2018
    De foto's van de sluizen doen my denken aan de sluizen in Dieren.Vergane glorie!Als er ooit een fotowedstryd is, dan moet je die laatste van de zonsondergang insturen! Alle foto's zyn mooi, Anne, maar deze steekt er met kop en schouders bovenuit!!! Schitterend! Geniet nog van alles! Gr.ma.