03 Terug naar de kust

25 juni 2018 - Laholm N, Zweden

Het ontbijt gaat gewoon zijn gangetje. Er komt een soort van ritme in. Totdat mijn telefoon gaat. Anne zit opgesloten in de douche. Ze krijgt de deur niet meer open. Of ik ff van buiten de deur openmaak met de code. Tuurlijk doe ik dat dan... Ik typ de cijfercode in maar ook dat lukt niet. Dan maar hopen dat er iemand bij de receptie is. Gelukkig is dat het geval. Hij kijkt er niet eens van op: 'oh is het weer zo laat?'. Maar Anne wordt bevrijd.

We rijden van de kust af een stuk weer door prachtig golvend landschap met die mooie, vooral rode, boerderijen. Maar dan voert de route ons naar het Bjaren schiereiland, een landtong aan het Kattegat. Net boven Ängleholm. Daar is het plan om een stuk van het Kattegattleden te fietsen. Dat is een bewegwijzigde langeafstandsfietsroute tussen Helsingborg en Göteborg.

We komen terecht op een parkeerplaats weer direct aan zee, direct aan het Kattegattleden. Er is plaats genoeg daar. We installeren ons. Daarna ga ik met de MTB de fietsroute richting zuiden verkennen. Eerst fiets ik over een wandelpad direct langs zee. Dat is met onze fietsen niet te doen. Maar dan kom ik op de fietsroute en dat is heel goed te doen met onze andere fietsen.

Bij thuiskomst hapje eten. Daarna zitten lezen en route voor de dag erna bekijken. Om 20 uur begint de WK wedstrijd Duitsland Zweden. En op de camping staat een mix van Zweden en Duitsers. We horen een paar keer juichen maar voor wie? Dat zien we dan weer op een app. En hoe het is afgelopen weten jullie... de krantenkoppen zeggen veel... s Avonds komt een mevrouw met hondje langswandelen en belangstellend vragen hoe we het hadden. Anne vroeg of ze bij haar kon betalen. Want op het bordje van de parkeerplaats staat een rekeningnummer waar je via telefoon met 'swish' op moet betalen. Aangezien wij geen swish hebben of kennen, lijkt het handig contant te betalen. Ja hoor zegt de dame. Betalen kan bij mij. Maar oei, het vers uit de automaat getrokken geld kan zij niet wisselen... ze kondigt aan dat ze later die avond met een kwitantie terugkomt. Nou, ze is niet geweest. Of zij zo een zakcentje bijverdient? Maar helaas, wij hadden het niet gepast...

Gistermorgen zijn we op de fiets gestapt. We fietsen naar Torekov. Het is een route die deels langs de kust is en deels door het binnenland. In Torekov drinken we aan een picknicktafel in het haventje een bakje thee. Er vertrekt net een veerboot naar een natuurbeschermd eiland voor de kust. De kapitein is net Anton maar dan zonder Hut aber mit Baard... Maar met gemakt loodst hij zijn schip de haven uit.

Terug bij de kempert gaan de fietsen weer op de drager. We zetten koers naar Hallsnds Höv, dat zijn rotsformaties aan de kust. Daar lopen we naar toe. We schieten mooie plaatjes, maar als je ooit al meer en hogere wanden hebt gezien (in Guernsey bijv), is dit niet zo heel indrukwekkend. Onderweg kopen we in een campingwinkel spul voor in de chemisch toilet. We vragen of we ook schoon water mogen tanken en voor een extra bedragje mag dat. Weer compleet verzorgd met schoon water en een lege toiletcassette gaan we verder.

We rijden door volgens de route. Nu gaan we van de kust af het land in. In de routebeschrijving van Womo staat een heel klein parkeerplekje met zwemmeertje beschreven. Dat gaan we opzoeken. We slaan van een grote weg af, een heel klein gravelweggetje op. Het wordt een karrespoor... wel volgen? Teruggaan? Dit kan t toch niet zijn? Maar het blijkt wel het bedoelde plekje te zijn. Er staat al ern camper maar voor ons is nog plaats. We vragen even of we er ook mogen staan en de Duitse campercollegas vinden het goed. En daar staan we dan ineens middenin de natuur aan een meertje met een steiger met niet alles helemaal waterpas meer.. hihi...

We installeren ons en beginnen maar ns met een kop thee in het zonnetje. Dan kook ik. We hebben onderweg kleine gerooide krieltjes van het land opgeraapt. Het voelt als jatten maar ja, de boer laat ze gewoon liggen. Heeeerlijk gebakken al zeg ik t zelf...

Natuurlijk wil ik hier ook ff t zwemwater in. Het is een mooi strandje en het zand loopt mooi vlak af. Koud is het wel. Scheelt wel een centimeter of wat... Daarna lekker weer zitten lezen en naar de route voor vandaag gekeken.

1. Harrie:
    Mooie plaatjes weer!!
    Mij lijkt die "Fik Huset" wel wat!!!
    Wat een toestand om Anne te moeten laten ontsnappen uit de douche.....pffff dat lijkt mij wel weererg spannen als je vast zit!!!
    Groetjes en weer een mooie rit gewenst.
  2. Ma:
    25 juni 2018
    Ook wel eens leuk om de reddende engel te zyn lykt my! Ik dacht dat de zeemeermin in Kopenhagen staat, maar dit is dan misschien wel een zusje. Nog veel plezier gr . Maar
  3. Henk en Wilma:
    25 juni 2018
    Wat leuk dat jullie elkekeer wat meemaken ,het lijkt wel n volgverhaal spannend! Verder nog n fijne reis Gr van ons.
  4. Riek:
    25 juni 2018
    leuk om allemaal weer te lezen dat alles bijna goed gaat fijne reis en geniet ervan.