08 Inga en wij

4 juli 2018 - Vikbolandet, Zweden

Dinsdag om een uur of 12 waren we terug vanuit Stockholm. Weer even schoon water getankt, grijs water (vakjargon voor vuil water hihi) en toiletcassette geloosd. En we gaan weer op pad richting zuiden. We rijden langs de scherenkust en wijken van de Womo route af. Anne ziet een groene route op de kaart. Maar eerst lunchen we ff met zicht op een golfbaan. De dames en heren hebben de swing er wel in... we checken of er idd wel een veer is, waar we denken dat er één is. Want zo niet dan is het wel weer heel ver terugrijden. Maar er is een veer...

Via een prachtige route komen we bij de oversteek die elk half uur wordt gemaakt. We moeten wachten en kijken rond. Er komen een paar zeilboten voorbij. Dit is open zee... we lezen over Oostzee maar ook Baltischezee... wie het weet mag het zeggen! Hoe dan ook, het water zal zout zijn. En nat...

We komen langs slot Tullngard, tot 1950 door de koninklijke familie gebruikt in de zomers. Nu brengen zij op een andere lokatie de zomer door. Het slot is van ons allemaal stond er op een bordje bij. Nou, moet iedereen ook maar met de verfkwast in de weer. Ideetje misschien? Belasting verminderen met als tegenprestatie een week kwasten aan Slot Tullngard of één van de andere publieke gebouwen.

Anne heeft gelezen over het pyttoreske plaatsje Trosa. Daar gaan we heen. We zetten de auto op een parkeerplaats en lopen het dorp in. Het is idyllisch, pittoresk, schilderachtig.... noem maar op. We zeggen nog tegen elkaar dat Inga Lindström straks langs zal fietsen... Dat is een schrijfster van wie veel films op de Duitse TV worden uitgezonden. Die zien wij vaak, ook al vanwege de mooie beelden. Enfin, we lopen de Vvv in en zeggen dat we dachten dat we Inga tegen zouden komen... blijkt dat er veel films van haar daar zijn opgenomen. Bijv. 'Sommerland für immer' met opnamen van de Marsipangarden waar wij waren of 'Die Frau am Leuchtturm' met beelden van Trosa en Nykopig. Ook op Slot Tullngard waar we eerder waren zijn opnamen gemaakt. We besluiten hier een nachtje te blijven. Gelukkig komen we een Marsepeinerie tegen die ook heeeerlijke gebakjes heeft... mjam mjam...

We kijken of we een camperplaats kunnen vinden. Zonder stroom lukt dat. En dat komt uit, want stroom hebben we niet echt nodig. We kunnen ons redden want de koelkast kan ook op gas draaien... niks aan de hand. We staan met uitzicht over een jachthaven en de Oostzee daar achter.

We halen de fietsen van de kempert en rijden nog lekker een rondje op 1 van de schereneilanden. Dan eten en eindelijk krijgt Anne haar pannenkoeken, hihi...

Woensdagmorgen ga ik weer eens als echte vent ons eten scoren... er is vers brood in de buurt dus ik fiets het dorp in. Doe een paar boodschappen. Dan terug bij Doortje 114 lekker ontbijt. We lozen nog weer grijs water en rijden weg. Op weg naar ?? gaan we kijken bij Stennbodden Natuurreservaat. Prachtig scherenlandschap. We wandelen rond over loopplanken en bruggen. Lijkt op de omgeving van Göteborg waar we vaker waren toen Janny en Marc daar woonden. En er zwemmen ook genoeg zoute haringen van overmorgen daar!

We stappen weer in en rijden verder naar Nykoping. We parkeren de kempert en lopen de stad in. Het begin van de wandeling belooft niet veel goeds. Beetje saaie boel. Maar dan ineens staan we op een plein dat je denkt, goh leuke plaats, logisch dat hier ook Inga films zopgenomen.We besluiten dat het koffietijd is en dat we hoognodig een plaatselijke Konditori in moeten. Hier raken we weer mooi wat kronen kwijt, want dit is wel een dure hobby...

Na het bezoek aan Nyköping rijden we naar de camping in Vikobolandet. Het is een camping met een zwembad en dat is met dit weer wel lekker. Want de zon staat hoog aan de hemel. We nemen ons voor niet al te veel te ondernemen. De fietsen blijven op de drager zelfs, althans dat is de bedoeling. Dus de komende dagen zullen het nieuws en de foto's uit Zweden heeeel beperkt zijn. Tot later!

1. René:
    4 juli 2018
    Hallo Anne en Rick,
    Wat een leuk verhaal weer zeg. Fijne vakantie nog.

Groet René en Carina
  2. Henk en Wilma:
    5 juli 2018
    Weer n mooi verhaal en foto's .we zien uit naar de volgende, ga Door met genieten Gr van ons.
  3. Ma:
    5 juli 2018
    Hoezo minder verhalen! Tyd zat en geen verhalen! Dat kan toch eigenlyk niet, want dan stuur je myn programma in de war Nog veel plezier gr. Ma
  4. Harrie:
    5 juli 2018
    Ik zou zeggen, sla maar een paar van die "Hollands Nieuwen" aan de haak!!!

De koelkast werkt op stroom en gas heb ik gelezen, en aangezien jij toch dat ding niet nodig hebt voor koud bier, dan kan er dus best iets anders nuttigs in, zoals die maatjes haring!!!!

Heb inmiddels begrepen dat jouw vrouw eindelijk een dagje rust krijgt in de gekte van deze "tour caravaan!!
    Pff, effe"heerlijk relaxen en uitpuffen.

Veel plezier nog en geef die ouwe "Dora de Kempert #114" maar goed de sporen!!
    Als je in de spiegel kijkt moet je de rookpluimen nog zien hangen, als ware het "het spoor van Kruimeltje"!!!!

Gr Harrie.
  5. Marjolijn:
    6 juli 2018
    Wat een gezellige en mooie olaatjes van de omgeving en leuk verhaal weer om te lezen. Geniet er nog maar van.
  6. Ma:
    6 juli 2018
    Gisteren de dag van Gert! Eindelyk dat fel begeerde papiertje ophalen! Nu kan hy gaan doen wat hy graag wil! En daar zyn jullie nu al mee bezig en ik hoop dat dat nog even door gaat.Gr.ma
  7. Ma:
    8 juli 2018
    Volgens my heb ik deze manier van postbezorging op t.v.gezien.Leuk om mee te maken.Jansen bracht de post voor H.Nieuwland gewoon by G.Nieuwland : dan hoeft dat jong niet noar Dieren te kachelen op zien brommertje.Ga verder met genieten en ontdekken! Gr.ma.bb