07 Stockholm

3 juli 2018 - Stockholm, Zweden

Voor zondag hadden we een reisdag in petto. We laten de Womo route links liggen en zetten koers naar Stockholm. We checken in op een "campercamping" voor wel 50 plekken of zo. Een huis waarin sanitair zit, afwasplek en sanistation met afvoeren grijs water, tanken schoon water, ledigen van de chemische toilettank. Alles gebeurt volautomatisch zonder een aardige juffrouw of meneer, maar dus ook zonder zeurwijf of eikel... We installeren de camper, pakken de fietsen van de drager en gaan met de fiets de stad in. De route moet mooi zijn, door een park/bosgebied. Nou, dat het mooi was, dat klopt. Maar het was ook (te) zwaar voor ons... hihi... Enigszins uitgeput komen we in Stockholm aan en zoeken onze weg. Het is niet altijd duidelijk of er fietspaden zijn en zo ja waar die dan zijn. Maar daar raak je 10 kruisingen verder ook wel weer aan gewend. We kopen vast een openbaar vervoerskaart voor 24 uur. Die hebben we vandaag nog niet nodig, maar dan hebben we die voor morgen al vast. We fietsen naar het eiland Djurgarden… het is een groen eiland. En... daar is ook het ABBA museum gevestigd. Daar brengen we een bezoek. Het is een heel leuk museum (en ja, het klopt, Kees Tol heeft de teksten in het Nederlands ingesproken. Het duurde even tot ik zijn stem herkende... en dat terwijl ik de aflevering gezien had, waarin hij audities ging doen). Het is een leuk museum, waar je actief ook verschillende dingen kunt doen en ook zingen natuurlijk. Let ook op de video's! Het platencontract voor ons zal wel snel komen...

Toen hebben we weer koers gezet richting huis. Het is helemaal niet druk in de stad. Onderweg steken we aan bij een eetadres uit onze reisgids Time to MoMo Stockholm. De eerste keer dat we in Zweden buiten de deur hebben gegeten. Het was lekker! De terugweg naar "huis" is lang... hoewel we minder "om" hebben gefietst... Maar na een middagje statten na je 50e gaan de kaarsjes dan wel uit. Nog steeds is er nog plaats genoeg op de camping. De kinderen zijn wel vrij van school, begrijpen wij, maar de papa's en de mama's zullen nog wel werken... Of ze zitten met zn allen in het familie-zomerhuisje ergens op het platteland of aan de kust... geen idee. Maar de stad maakt geen drukke indruk.

Op maandagmorgen houden we eerst een klungelochtend. Ik maak de fietsen (evt incl ketting) schoon )=, want tjonge, wat worden die smerig op deze onverharde sintelwegen. De kempert is inmiddels ook soort van zilvergrijs geworden. Is ook best een mooie kleur hoor Bert en Rian! We hadden ff zin aan relaxeren...:)

Rond 12 uur zijn we hier weggegaan, richting bushalte. Het grootste stuk naar de stad doen we met de bus en ook nog een stuk met de metro. Het duurt natuurlijk ff voor we het in de gaten hebben. En eigenlijk snappen we na een dagje sporen nog niet helemaal het verschil tussen de metro's en de trams. We stappen uit op het eiland dat Gamla Stan heet, de oude stad. Daar bevinden zich bijv. de Rijksdag met alle gebouwen eromheen en het Koninklijk stadspaleis. Als ik dit zo zie, vind ik het Koninklijk Paleis eigenlijk maar een zielige vertoning en het Binnenhof in Den Haag valt ook wel een beetje in het niet.

We lopen een route uit onze MoMo reisgids. Onder de wandeling begint het te druppelen, het was voorspeld, dat het een beetje zou gaan regenen. En altijd hebben we regenspullen mee en wat denk je... Nu dus ff niet... Behalve een plastic overjas, die hebben we wel. Het blijkt ook met de regen wel mee te vallen. We nemen de kans waar en eten voor de tweede keer in zweden buiten de deur. De lunches zijn hier goedkoper dan de avondkaart. En ik zei het al eerder, we zijn Hollanders... hihi... We lopen de wandeling verder en besluiten een vaartochtje te maken met de veerdienst naar Djurgarden. Anne schiet hier nog weer mooie plaatjes van, al is het niet wolkenloos zonnig...

Op een bankie naast Lunapark Grön Lund gaan Jut en Jul nog even zitten om de rest van de avond te bespreken. We gaan met een bus een rit door de stad. Naar een wijk waar ook een wandeling doorheen komt. Leuk om zo door de straten van Stockholm te rijden. Hier en daar hangen nationale vlaggen van andere landen uit. Oh ja, er zitten natuurlijk ambassades hier. We gaan verder met een metrollijn. 1x overstappen en we hebben een leuke rit. Dat overstappen moet je dan niet achteloos aan de andere kant van het perron doen... want.... dan kom je weer waar je al was... beetje oenig. Maar ja, als je dat bij het eerstvolgende station weer doet komt het goed... hihi. We nemen de eerstvolgende buslijn weer terug naar de camping Dinsdagmorgen staan we bitijds op. We pakken de bus voor een rondwandeling door de wijk Södermalm. Tijdens de wandeling checken we in voor Frukost... lekkerrr. We zien mooie oude stukjes van de stad. Inclusief het kleinste huisje van Stockholm. Na de wandeling terug naar de kempert en die moet ook maar weer van stal... Op naar de scherenkust langs de Baltische zee. Aan de overkant ver achter de Horizon ligt Finland.... dat zullen we de kempert niet aandoen. 845u