2022-02-27 Weer op Wintervakantie in Kleinwalsertal

27 februari 2022 - Mittelberg, Oostenrijk

Het is zondagmiddag 27/2/2022, 16.00 u. Ik zit op ons balkon in een heerlijk zonnetje. Dit jaar weer wintervakantie in Kleinwalsertal. En dit keer weer een reisblog.

We zijn gisterennacht of -ochtend vroeg om 4.30 uur verrtrokken. In het begin ging het lekker met de reis. Na een paar uur werd het drukker. En wel zó druk dat we in files terechtkwamen. Onze gretl gretl raadde ons een andere route aan. Doen we dat of doen we dat niet? Ja dat doen we, besliste Bram. Op een gegeven moment kwamen we weer op de route. Even verderop ging het weer mis. Pfff weer een dikke file. Later nog weer een keer, dus het liep niet zo vlotjes. Hadden we eerder moeten vertrekken zei Bert, nou goed, dat gaan we in de oren knopen… ook voor de terugreis.

Ter hoogte van Kempten miste Bert de afslag van de snelweg richting Oberstdorf. Jammer, maar niet na een kilometer of 5 weer een afrit. Nee, een heel eind verder pas een afrit. Inmiddels had Gretl Gretl zich aangepast en een nieuwe route bedacht. Maar ook hier ging het ff anders dan anders… via een alternatieve route ging het via een groot stuk weg met veel haarspeldbochten richting Bad Hindelang en daarna Oberstdorf. Bij de supermarkt aan de grote weg meteen ff inkopen gedaan. Melk, koffie, broodbeleg en ja, ook nog wat lekkers...

Om een uur of half 3 komen we bij ons adres aan: Ferienwohnungen Bühler in Mitteldorf.  We hebben een leuk appartement, mooi licht ingericht. Eén slaapkamer voor de andere heren Nieuwland en een bedbank voor deze jongeman. Verder een keuken van bijna alle gemakken voorzien. Op de site van Kleinwalsertal staat dat er een oven in de keuken zit. Dat blijkt echter niet het geval. En das lastig nu we voor vanavond afbakbrood hadden meegenomen.

We gaan meteen ff weer op pad om kaarten bij de lift te kopen. Dat gaat lekker snel, want er is bijna niks te doen bij het loket. Maar er is wel een dingetje...Bram heeft zijn ID-kaart niet bij zich. Zijn kaart kan pas na overlegging van een ID in gebruik worden gesteld. De volgende ochtend worden we getracteerd op een wachttijd voor de loketten van pak m beet een half uur.  Maar dan heb je ook wat.... Goed, een paar kaarten rijken, een boel euro's armer gingen we terug naar ons appartement.

We hebben een tafel gereserveerd hier in het dorp tegenover de kerk bij Hotel-restaurant Alte Krone. We zitten daar heel gezellig en eten "ein Süppchen", een hoofdgerecht en een nagerecht ook nog.  Na thuiskomst zitten we  nog even lekker en we gaan op tijd op stok. Het idee is de volgende ochtend om een uur of 8 te ontbijten.

Ik ben al vroeg wakker, gewone tijd, uur of half 7. Nog even wat rommelen en de skispullen tevoorschijn toveren. Want die gaan we nodig hebben. Na het ontbijt laden we alle spullen in de auto. We gaan naar het Walserhaus. Daar hebben we een afsluitbare kast voor de skispullen gehuurd. We gaan verkennen hoe dat werkt. Het zijn kledingkasten met ingebouwde verwarmbare houders voor de skischoenen etc. Je kunt hier je spullen droppen en de volgende dag de schoenen weer droog aantrekken. We stappen dit seizoen het eerst in de Heuberglift. Die pakken we naar boven. Vandaar zetten we koers naar de Parsennbahn Bergstation en vandaar weer verder naar beneden, naar de Talstation. We komen langs onze "stamkroeg van 2 jaar geleden en de plek waar we toen een onderkomen hadden. Maar de eerste keer suizen we er zó hard voorbij, dat Bert het helemaal niet door heeft, dat hij daar langs kwam. De tweede keer nemen we een kop warme chocolade én een stuk apfelstrudel.

Om een uur of 1 haak ik af. Ik pak de bus naar huis, de heren nemen de auto en de skispullen mee. Want we hebben bedacht dat we morgen naar de skipistes van de Ifen gaan. En dan moeten we alles dus meenemen naar huis. Ik stap in Mitteldorf centrum uit. Loop ff rond, doe ff een drankje en dan loop ik vanuit het dorp naar huis. De zon staat nog niet op één van onze balkons. Eerst maar ff douchen en zo. Daarna weer wat aardse zaken als bijvoorbeeld broodjes geregeld. De gastvrouw komt even boven om te zeggen, dat ze de bestelling heeft gevonden en dat dat in orde komt. Ze snijdt nog het onderwerp Oekraïne en Rusland aan. Zij kan maar niet bevatten hoe één man dit allemaal kan veroorzaken.

Ik app nog ff met Anne. Zij gaat nog ff een rondje lopen in de Gimbornhof. In deze tijd van het jaar bloeien de sneeuwklokjes daar heel mooi. Ik voeg een paar foto's daarvan bij in het blog.

Bert en Bram vertellen dat ze zwarte piste hebben geskied. Maar dan komt al snel de aap uit de mouw... het was 30 meter naar beneden en weer 30 meter omhoog omdat er toch een beetje kortsluiting ontstond bij het zien van de afdaling.

Van de heren krijg ik een foto geappt van 2 (waarschijnlijk lekkere) gebakjes. Ze doen er de mededeling bij, dat ze naar binnen werden geroepen. De mevrouw van die gelegenheid riep hen heel hard en tja, dan gehoorzaam je natuurlijk, das logisch. Zelf heb ik een bammetje met schinkenspeck op tafel staan, ook niet gek natuurlijk...

Met het eten hadden wij het makkelijk, d.w.z. Bert en ik. Bram niet, die moest zijn eigen soep koken. Wij hadden bruine soep van een tante van Rian. Tjonge wat een hoeveelheid, kunnen we wel 2 keer mee doen! Bram moest een soeppoedertje in water strooien en een x-aantal minuten laten doorkoken. Hij heeft er zich dapper doorheen geslagen. Dit kan hij op het lijstje zetten, ik kan koken (althans poeder in water strooien)!

Na het eten hebben we gewoon voor de verstrooiing Boer zoekt vrouw gekeken. Via mijn laptop en het KPN-account  van Bert konden wij dat volgen. Is wel weer leuk om te zien. Morgen dus op naar het skigebied rond de Ifen.

1. Anne:
    28 februari 2022
    Zo te horen alles onder controle 😉
    Veel plezier bij de Ifen ... mijn koeitjes zullen daar nu wel niet loeien.....
  2. Cornelie:
    28 februari 2022
    Ha fijn weer een reisverhaal! Maak er een leuk verblijf van Heren.
  3. Joke:
    28 februari 2022
    Sieht gut aus! Die prachtige blauwe lucht: Kaiserwetter!
    Lekker genieten daar, jongens.
  4. Harrie:
    28 februari 2022
    Gisteren het mooie verhaal gelezen!!
    Waren zelf in het wat dichterbij gelegen Sauerland, ook daar wat Neuschnee en daarna prachtig weer gehad.
    Niet geskied, maar wel van genoten!!