2019-11-10 Bad Bayersoyen en Bad Kohlgraub

10 november 2019 - Oberammergau, Duitsland

Vanmorgen worden we wakker en hangen de wolken laag in het dal, maar het is wel droog. Ik stap op de mtb om naar de bakker te gaan. Een broodje s morgens is geen vaste prik meer. We letten een beetje op de koolhydraten (ja,ja!) dus we ontbijten vaak zonder brood. Maar hoera, vanmorgen mag ik naar de bakker. Ik scoor er ook een Brezen, zo'n krakeling van "brooddeeg" met grof zout er buitenop. Hij was nog warm en werd goedgekeurd door Anne. En mijn broodje was ook mmmmmmm.

Daarna pak ik het verhaal van de Opa's weer op. Ik heb alle informatie die ik tot nu toe had geordend en uitgezocht. Er zaten dubbelingen in en dat is niet handig werken. Het gaat er nu van komen, ik ga er serieus werk van maken. Buiten heeft Vrouw Holle de bedden uitgeschud. Het sneeuwt aardig, maar het is te warm hier in het dal. Het blijft hier niet liggen. De bovenste helft van de berghellingen blijven wel wit, ook als daar later de zon niet op staat. Om een uur of 1 komen we in actie. Ik ga aan de wandel richting Unterammergau en Altenau, een kilometer of negen. En Anne gaat wat relaxen en boodschappen doen en komt mij dan in Altenau oppikken.

Het eerste stuk van de wandeling is een beetje recht-toe-recht-aan en daar ben ik niet zo van... "Es zieht sich nogal hin", zeggen ze hier. Voordeel van het vlakke stuk hier middenin het dal is wel, dat ik prachtig uitzicht heb op de bergen om me heen. Ik loop langs de rivier de Ammer, een brede, maar heel ondiepe rivier met af en toe wat stroomversnellingen erin. Verderop in Bayern voedt hij de Ammersee, waar Anne en ik al eens omheen hebben gefietst. De tweede helft van de wandeling is meer naar mijn zin. Bultje op, bergje af, links af, bruggetje over, een weitje met geiten, dat soort "gedoe". Ik vermoed dat hier ook knaagdieren zitten, bever? Want op twee plaatsen staan aan de overkant van het water die aangevreten zijn alsof een bever daar aanzit. Maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord, dat hier bevers voorkomen... dus ik weet het niet. En bij het water heb ik opgelet of ik een ijsvogel zag. Het water is er zeer geschikt voor. Bomen langs het water op en in mijn dromen zag ik ze vliegen, maar ja, in het echt niet.... Ik zag wel een zwart vogeltje met witte borst over het water scheren en op een steen in het water gaan zitten. Weet niet welke soort dat is, wie wel trouwens? Dit zal de troostprijs wel zijn. Misschien moet ik nog heel lang wachten op de eerste ijsvogel die ik ga zien, wie weet..... De wandeling inspireerde wel tot een inspirerend zoekplaatje in ieder geval. In Altenau verlaat ik het beekdal en loop ik naar boven, het dorp in en ineens... toet-toet... staat Anne met de auto voor mijn neus. Luxe hoor, zo'n taxi.

We zetten koers naar Bad Bayersoien. Die plaats kennen we al wel, maar we zijn er nog nooit geweest. We kennen het van televisie, want daar wordt de duitse TV-serie Marie fängt Feuer opgenomen. En jawel, we vinden er een paar bekende plekken, het bekendste is het kapelletje dat op een bergje boven het dorp uitsteekt. En een restaurantje aan de oever van het meertje... is het dat nu wel of is het dat nu niet? Zoals het er nu bijligt is het een beetje zielig, het oogt op TV mooier, toch maar eens de TV film nog een keer kijken.

Daarna gaan we naar Bad Kohlgraub en joehoe.... ons eerste stück Torte erbij, lekker hoor "als je lang niet zoiets gehad hebt..." Daarna gaan we naar de Wellness Oase van Hotel Waldruh. Nou ja, oase... dat is wel een groot woord. Maar we doen 3 rondjes sauna en het is heel lekker rusten op de verwarmde bank en op de ruststoelen. En kruidenthee en zo is inclusief... We sluiten de dag af met een etentje in 's Wirtshaus in Oberammergau. En dat was een goede keus. Ze hebben een schnitzel met in het paneer uien en speck verwerkt, het is heel lekker en de Bratkartoffeln erbij mmmmm. Anne heeft een burger genomen en we hebben met elkaar geruild. Het vlees van de burger is ook erg lekker en de sla erbij voor Anne zorgt ervoor dat zij de frietjes niet eens mist... toch? Anne??

Als we thuiskomen en weer de app checken heeft Everdina een app gestuurd. Zij is bij haar moeder geweest vanmorgen. "Moeder weet waarom Oom Wim is opgepakt, maandag horen jullie meer", appt zij doodleuk. Nu weet zij meer dan ik (of misschien ook niet)! Dat is toch erg... haha... Ik ben benieuwd waar Evi maandag mee komt. En Walter heeft laten weten, dat hij de DVD met de film over zijn moeder heeft gekopiëerd en dat wij die maandag meekrijgen. Dus, Ma, die kunnen we jou ook laten zien...

1. Rian en de heren:
    10 november 2019
    Je zou zo de laatste bladzijde van het boek willen lezen maar helaas is die nog niet geschreven. Het is bijna maandag.
  2. Joke:
    10 november 2019
    Spannend! Jullie hebben wat teweeg gebracht bij Evi.
    Hou ons op de hoogte.
    Joke en Jan
    P.s. Tip: schrijf er een boek over. Onderwerp en schrijftalent aanwezig.
  3. Dick Nieuwland:
    10 november 2019
    Het verbaast jullie vast niet, maar dat is zwaar de bedoeling. Publicatie april/mei 2020... Wanneer en waar de presentatie is, horen jullie nog :)
  4. Harrie:
    16 april bij de Sluis...
  5. José en Willie:
    10 november 2019
    Ik kijk ook al een tijdje uit naar het boek. Ik ken al wel wat hoofdstukken 😁 maar ben heel benieuwd naar dit onderzoek.
    De wandeling klinkt mooi.
    O ja. Zwarte vogel met witte borst die over het water scheert ..... kan een waterspreeuw zijn.