2018-02-13 Aan het werk!

13 februari 2018 - Prägraten am Großvenediger, Oostenrijk

Eerst even wat rechtzetten, voordat mijn reisgenoten de Volkskrant gaan bellen en ik mij moet verdedigen, dat ik wel een zonde heb begaan, maar geen doodzonde... (Klopt, ik heb net het debat in de 2e kamer in Den Haag gevolgd)... Het is dus zo, dat ik jullie niet verteld heb, dat Bert wel een goed potje kan Hally Gally-en. Ik kan mij niet meer goed herinneren hoeveel potjes hij heeft gewonnen. Maar in ieder geval wel een paar...

Dan de prijsvraag van gisteren. Nee, geen koude thee, ja twee vingers, maar 1 is niet goed doorgegroeid... Jammer, geen winnaar dit keer.

Nou, goed, vanochtend was het prachtig weer hier in het Virgental. De skiles van vandaag begon weer om 10 uur. Dit keer waren we ruim op tijd. De routine komt er al een beetje in... skischoenen pakken, stokken en ski's pakken. De hele boel op de pokkel nemen en gaan met die banaan... op naar de Talstation van de lift.

Ik ben vandaag voor het eerst de tweede lift, de lift naar het dorpje Bichl in gegaan. Dan moet je een aardig steil stuk naar beneden, de skileraar noemt het schwarze piste, jazeker! Bert en Bram zijn ook de schwarze piste op gegaan, dus die hebben ook behoorlijke vorderingen gemaakt. Hun leraar Wolfi was zeer tevreden met hen. Hij jodelde heel wat af om zijn speedy gonzales (Bram) scherp te houden.

Mijn trainer Christoph is een jonge vent van een jaar of 25. Tussen de bedrijven door komen we op het thema toerisme in Prägraten. Hij vertelt dat hij voor de vraag staat of hij het huis van zijn ouders overneemt. Hij is van Gästehaus Alpenruhe in Wallhorn 36. De laatste jaren zijn de inkomsten steeds minder geworden. Ik roep, dat ik het leuk vind om het daar over te hebben, maar dan bij een kop koffie of zo. Eigenlijk meer voor de grap bedoeld. Maar dan nodigt hij zijn 4 leerlingen uit voor vanmiddag een uur of 4 bij hem thuis, dan wil hij het er graag over hebben.

We hebben tussen de middag weer koek en zopie bij de lift gehouden en zijn 's middags nog een paar keer met allebei de liften omhoog gegaan. Ik moest nog de carroussel nemen, want die had ik nog niet gehad. Vond het best eng, maar het ging toch goed. Wel een beetje amateuristisch dat noch Bert noch Bram het gezien hebben. Bram geloof ik half, want die riep wel of hij het goed zag... Ja, Bram, je zag het goed. De kleine bergjes achter elkaar gingen ook goed dit keer. Nadat ik er een paar dagen geleden uitgegaan ben via de nooduitgang.

Ik stop eerder dan de heren. De boorden van de skischoenen doen mij aardig zeer, denk dat daar een creme-pje aan te pas moet komen om de blauwe plekken straks weg te werken. En de knieën geven ook aan, dat ik het ff kalm aan moet doen, wil ik het goed houden. Ik stap van de ski's af en vraag bij skiverleih Hannes of hij iemand weet die een uurtje een beginner langlaufles kan geven. Hups, Hannes heeft de telefoon gepakt en voor ik het weet, heb ik een afspraak voor morgenochtend 10 uur. Dus ik ga morgen langlaufen, de heren alpine skiën.

Nu heb ik dus 2 paar ski's, 2 paar schoenen en dat vind ik wel veel om te dragen. Ik ga naar huis en haal de auto op om 2 paar ski's naar huis te slepen en kijk of de heren dan ook al zo ver zijn om naar huis te gaan. Natuurlijk zijn ze bikkels, maar vonden ze het evengoed fijn om in de auto te stappen.

Ik ben om 15.45 uur richting Wallhorn vertrokken. Heb een pad gevolgd langs de Timmelbach omhoog in de richting van het anti-lawineproject dat er enkele jaren geleden is gebouwd. Ik ga over een mooie nieuwe boogbrug en loop aan de andere kant langs de Timmelbach verder omhoog. Dan kan ik rechtsaf slaan richting Wallhorn en de kapel. Daar is een langlaufloipe geprepareerd waar je ook op kunt lopen. Mooi gezicht op Prägraten en op Wallhorn (familie Hatzer niet in beeld).

Christoph woont bij zijn ouders en pa en ma hebben een mooie koffietafel voorbereid, compleet met Krapfen die horen bij Faschings-dienstag en andere Kuchen. In het gesprek blijkt dat zij zich amper beseffen dat ze heel veel in huis hebben, dat ze in kunnen zetten. Christoph is heel sportief en kan Paraglyden, bergwandelen natuurlijk en skileraar zijn dus ook. De andere skileerlingen en ik hebben geprobeerd om hen wat bewuster te maken van wat zij zouden kunnen doen. Maar iemand moet wel iets doen en het moet natuurlijk met enthousiasme. De gelatenheid van "het wordt steeds maar minder en minder" moet eraf. Wie weet wat we daar aan bijgedragen hebben... Het leek net werken... ik heb zin in mijn nieuwe "baan/werk"...

Om 18 uur was ik terug van mijn date in Wallhorn en zijn we naar het tapbiertje in Hinterbichl bij Islitzer gegaan. Het is ook daar verbazingwekkend, dat er maar een paar auto's op de parkeerplaats staan. De Hansenhof is wel weer vol trouwens, vandaag. Dus dat is mooi.

Voor diegenen die de thuisblijvers zielig vinden nog even bij de foto's ook wat beeldmateriaal van hen. Rian en Wouter overnachten in een hotel in Den Haag. Vandaag ook op het Binnenhof geweest als ik het goed heb begrepen. En Anne is vandaag op de fiets helemaal naar het buitenland geweest, ja, dat kan bij ons vandaan! Zij komen de tijd ook wel door. Misschien gaan ze er spijt van krijgen, dat we zaterdag of zo weer terugkomen...

1. Harrie:
    14 februari 2018
    Geweldige vorderingen op het Alpine sportbereik!!

Dit keer nog een halve Nederlandse gouden medaille met Marcel Hirscher uit Annaberg!! ( Gert en zijn Soerense vriendjes hebben in Annaberg les gehad van papa, mama en Marcel Hirscher zelf. De kleine Marcel skiede toen al als een wilde rondjes om die kleine mannen van ons heen)
    Maar over 4 jaar halen we een "clean sweep" met deze super groep in opleiding op de Ost Tiroler hellingen!!

Groetjes maar weer en ik hoop dat de loipe jouw goed gezind is geweest vandaag Dick!!
  2. Riek:
    14 februari 2018
    mooi verhaal weer,en prachtige foto's .veel plezier nog samen.
  3. Ma:
    15 februari 2018
    Wy hebben ook sneeuw hoor! Je moet alleen wel twee brillen opzetten om te zien dat er sneeuw ligt!! Maar bram weet in ieder geval wat echte sneeuw is.Maar doe a.u.b.kalm aan.Ik heb er een paar zien vallen by de O.L.S. dat was echt niet leuk meer.Vandaag de wedstryd, de 10k.m.voor mannen! Zal my benieuwen, of Sven die kan winnen.Als dat zo is, dan worden er een heleboel mensen gek!!.Nog veel plezier en groetjes aan iedereen.Ma.