02 t Weejt hier an de diek

23 juni 2018 - Malmö, Zweden

Bij wijze van grap wordt t nogal eens bij ons geroepen: altied wind an de diek... Nou wind is er hier ook. We staan aan de Sont tussen Malmö en de brug naar Kopenhagen. Letterlijk met de kop in de wind. Voordeel is dat we gisteren letterlijk in slaap werden gewiegd...

We zijn eergisteren vertrokken uit Trelleborg. Op een parkeerplaats onderweg aan zee met zicht op de Sontbrug hebben we ons ontbijt genuttigd, heeeeeerlijk brood, gewoon uit een supermarkt. We moesten grijs water kwijt en schoon water innemen. En dat kon op een plek waar je het niet 1-2-3 verwacht. Een beetje achteraf bij een klein openluchtmuseum. Gratis voor noppes en voor niks. Ik keek nog of er een dame met een breikous zat maar nee, niet dus. Soms blijf je verbaasd. Daarna koers gezet naar kasteel Torup. Een route door mooi heuvelachtig landschap met grote akkers bouwland. We lopen een ronde om het kasteel heen. Het ziet er niet naar uit dat het wordt gebruikt. Het slott-kaffee is niet open. Dan lekker lunch in de kempert (zo noemen we onze metgezel).

We zitten nu weer op de route die we volgen. Dat is een Duits boek van uitgever WoMo verlag (WoMo van WohnMobil), Süd-Schweden. We zetten koers naar Malmö. Daar komen we terecht op een camperplek direct aan zee. Het waait heftig. De thee drinken we graag binnen. Op sommige camperplekken staat dat campinggedrag niet is toegestaan. Nou hier laat je t wel uit je hoofd om stoelen en een tafel buiten te zetten. De check in kan volledig geautomatiseerd met betaling en al.

We halen de fietsen van de drager en gaan meteen de stad in en fietsen de fietsroute die in de reisgids van de ANWB staat. Gevarieerd, door de oude stad, maar ook door nieuwe stukken stad. Ook langs de Turning Torso, de hoogste wolkenkrabber van Skandinavië. Heel mooi om die constructie te zien...

Uit de gids plukken we ook hier het adres van, hoe kan het anders, patissier David. Lekker gebakje gehad op een historische binnenplaats. Jammer 😀 dat op de WC een tekstje hangt over ons dieet en ons...

Tijdens de fietstocht met 17 km op de teller boodschappen gedaan, jawel, bij de Lidl, waar Anton hing, mit Hut und Bart. Daarna hebben we in de camper gegeten, Tiroler gröstl om ff in Alpensfeer te blijven. De douches van de jachthaven zijn oke, die hebben we ook ff getest.

Gisteren was het een bijzondere dag. En niet alleen omdat Pa 18 jaar geleden overleed. En ook niet omdat hier de langste dag van het jaar, Midsomar gevierd wordt. Nee ik verloor weer mijn knip. Incl ID en rijbewijs. Tijdens onze fietstocht is ie uit de kontzak gegleden. Het komt nog zo ver dat ik daar iets op moet bedenken...

We hebben telefonisch in Engels aangifte kunnen doen. Heel makkelijk. Later op het politiebureau de nummers van ID en rijbewijs door kunnen geven. Na een paar dagen kunnen wij een uitdraai van de aangifte ophalen.

Maar we hebben wel een deel van het traditionele volksfeest gezien... Dansende mensen, incl stoere mannen met dito baarden en tattoos. Je weet niet wat je ziet...

We hebben weer thuis gegeten en daarna een stuk gewandeld. Daarna heb ik voor t eerst sinds lange tijd weer gelopen. En dat ging goed. Nog een avondfilmpje geschoten van de Hausberg naast de jachthaven. Toen lekkere douchen, de fietsen weer op de drager en de route voor de rest van de reis besproken. Want we gaan verder, ook zonder knip.... grrrrrr

Oh ja, de fotografe was niet helemsal wakker. Zie nog foto's van de schuit van de overtocht..

We zetten nu koers naar het noorden...

1. José en Willie:
    23 juni 2018
    Wat poep dat je de knip en alles wat erin zit bent verloren. Hopelijk is er een eerlijke vinder. Het geluk is met de domme. Je kunt nu zelf wel inschatten of je kans maakt😂😜 Een mooi verhaal over jullie reis. Het volksfeest klinkt leuk De complimenten voor de fotograaf. Toptien.
  2. Hans:
    Ziet er leuk uit, echt Zweeds enne gröstl is toch hetzelfde als pittypanne of zoiets, echt Zweeds! Veel plezier verder.
  3. Harrie:
    23 juni 2018
    Oh oh Dick.... de knip kwiet, dat is toch wel heel vervelend!!
    Ik zie 4 opties:
    A gewoon standaard aan Anne geven
    B niet meenemen
    C zo'n tasje met een goeie rits om de buik (let op... wel de rits dicht doen)
    D helemaal geen knip meer hebben!

Groot voordeel van de laatste optie is:

Niet na hoeven denken over de eerste 3 opties!
    Geen stress bij het vertrek: "heb je de knip wel mee", "laat hem niet liggen op het terrastafeltje", enz....
    Geen stress en schrik voor Dick, als hij de vermissing ontdekt....
    Geen stress, schrik en ongeloof bij Anne als Dick het begint op te biechten...
    En tot slot is het lekker goedkoop, je geeft niks meer uit!!

Dus op naar nieuwe leuke reisverslagen met de kempert, zonder al die ballast van de "knipstress"!!!!!
    Goeie reis en nu maar hopen dat Anne de knip onder controle en in het vizier houdt.....
  4. Ma:
    23 juni 2018
    Hopelijk is het probleem van de tablet verholpen en kan mama Tonnie alles weer volgen. Gr.Rian
  5. Riek:
    wat erg voor je dick ,maar het is het beste dat anne de knip bij zich houd.is er ook geen stres van de knip.ondanks alles toch een fijne vakantie.
  6. Ma:
    24 juni 2018
    Heb je de knip wel meegenomen en niet in de campert laten liggen.Ook een optie toch? Probeer toch maar te genieten.Gr.ma van
  7. Joke:
    Mooi verslag weer!
    Maar Dick(y)! Je zou toch moeten weten dat je de knip nooit in je kontzak moet doen. Idd hopen dat er een eerlijke vinder is en dat er niet een of andere diefmans mee vandoor is gegaan.
    Veel plezier nog!
  8. Marjolijn:
    25 juni 2018
    Wauw, dat is weer supervervelend voor je Dick. Mannen leren het ook nooit hè. Gewoon in Annes tas doen of in de fietstas!?
    Maar gelukkig kunnen jullie nog wel genieten van al het moois wat jullie onderweg/op de fiets/lopend tegenkomen. Goede en plezierige reis verder.