2018-02-14 Valentijnsdag

15 februari 2018 - Prägraten am Großvenediger, Oostenrijk

Vanochtend vrij vroeg wakker. Het zou heel koud worden afgelopen nacht, Liesl zei wel een graad of 15-20 onder nul. Maar s morgens zijn er nog maar een paar wolken en je kunt zien, dat de zon z'n best gaat doen om de boel op te ruimen. En het wordt idd een zonnige dag. Behalve dan aan de schaduwkant van het dal. Er zijn stukken waar de hele dag eigenlijk geen zon komt.

En precies op zo'n plek had ik om 10 uur de afspraak met mijn langlaufinstructeur. Maar hij had het gauw bekeken. Of ik alleen was: ja dus en of ik het dan erg vond om bij hem in te stappen, want dan zouden we ergens anders de cursus doen, lekker in het zonnetje. Wie kan daar op tegen zijn, dus gingen we richting Ströden, helemaal aan het einde van het dal, nog achter Hinterbichl.

Daar waar zomers al het blik geparkeerd wordt, kreeg ik nu mijn instructie voor Klassisches Langlaufen. Er bestaat ook nog skating, maar dat heb ik niet gedaan. In ruim anderhalf uur word ik bijgespijkerd in de diagonalpass en nog een paar andere technieken, waaronder ook remmen. En dat is zeker van belang. Na de les vroeg ik of hij mij alleen terug zag lopen naar Prägraten. "Joa passt", zei hij. Mijn schoenen stonden nog in zijn auto, maar die heeft hij franco huis geleverd bij de Hansenhof. Hoeveel service wil je hebben.

Enfin, helemaal vlekkeloos ging mijn terugreis niet, ik heb een paar keer de sneeuw van heel dichtbij bestudeerd. Maar: de botten zijn nog heel! Het is wel heel mooi om te langlaufen, heel rustig (er was geen kip op de loipe). Af en toe eens even stilstaan en een foto maken van de Isel, de beek die door het Virgental loopt of van een mooie boerderij of een ander winters tafereel. Het vraagt ook best veel energie, dus het zal mij benieuwen of ik morgen spierpijn heb.

Thuis bij de Hansenhof ff geouwehoerd met Bert en Bram. Het middagprogramma zou ons naar het Eisklettern brengen niet ver van het Matreier Tauernhaus in het Aussergeschlöss. Maar als ik eenmaal heb gedouched, krijgen we ineens het idee bij de bakker ff wat te drinken en wat lekkers te nemen, aangezien de lunch er bij in is geschoten. Lekker stuk KäseSahnekuchen naar binnen werken is geen straf, dat is zeker!

Als we het op hebben, zetten we koers richting Matrei. We zetten koers naar de Talstation van de kabelbahn en wippen ff de M-preis in. Dan rijden we naar de "binnenstad" van Matrei. We maken een rondwandeling door de stad. De kerk wordt ook aangedaan, maar dit keer geen kaarsjes laten branden. Het kan ook te gek worden... We waren dichtbij de auto toen we bij hotel Hinteregger op de kaart keken. Hier zijn we naar binnen gestiefeld en we hebben er gemütlich en toch zonder pluche tafelkleden :) gezeten. Bram at Griessnockerlsuppe en de vraag van de dag is: over wie hebben wij het gehad toen deze naam verbasterd uitgesproken werd. Zonder verdere hint is deze vraag 10 punten waard..

Na het eten zijn we naar huis gereden. Bram die vond het wel welletjes en riep dat hij er helemaal klaar mee was. Ik wil pitten, riep hij... en liep door naar boven (oh ja, de schoenen moeten ook uit ja...) en trok zich met Bert lekker terug. Dat geeft mij gelegenheid om aan dit verhaal te schrijven.

1. Harrie:
    15 februari 2018
    Er zijn vele "Griess"-harigen die hiervoor in aanmerking komen......
    Beter dat ik geen namen noem, zo vervelend als je er ééntje vergeet in de rij....!!
    Stoer om met die lange schuifplanken helemaal van Achter Hinterbichl naar de Hansenhof te glieren!!!

Ook als je vandaag een Muskelkater hebt, is bewegen toch het beste, heb ik van hören zeggen...

Groetjes en een mooie dag maar weer, Harrie.
  2. Riek:
    15 februari 2018
    Dick nog bedankt voor de foto van de kachel,ziet er leuk uit en lijkt me ook wel heerlijk om op te liggen .
  3. José en Willie:
    15 februari 2018
    Weer een actieve dag. Klinkt goed
  4. Rian en de heren:
    16 februari 2018
    Oh wat fijn dat jullie aan mij moesten denken bij die soep. Hebben jullie daar ook het recept van gevraagd? 😉😂